fredag 28. mai 2010

Macody Lund, Kirsten, og 18-åringen Harald


 I 1969 var eg 18 år og hadde nettopp fått sertifikat. Mor mi var bestyrerinne på Eiken aldersheim, og ho bad meg gjøre et spesielt oppdrag. Dei hadde fått ein gjestepasient som rekonvalesent på aldersheimen. Det var ei eldre dame som budde i et lite hus ute på Lista. Ho hadde brukke lårhalsen, og nå var ho blitt plassert på Eiken aldersheim for å for å komme seg igjen. Denne eldre dama hadde uttrykt ønske om å komme på biltur rundt Lygne. Jada, eg kjørte gjerne på biltur. Og den gamle dama viste seg vere ein interessant passasjer.

Ho bad meg stoppe på utsikten ved Vikenuten. Ho ville sjå ned til Jokkumsøya, eller Borgarøyne, som ho også blei kalt. Dama kunne fortelle at ho som ung kvinne hadde vore ute på øya der. Mannen hennes var grand-nevø til Jochum Brinch Lund (1743-1807) som hadde gitt navn til øya. Og familiens residens, Husan i Farsund, var opprinnelig bygd av tømmer fra Jokkumsøya.
Jokkumsøya stt fra Vikenuten i Eiken

Eg trur ikkje Kirsten Lund hadde så mye felles med dei andre gamle på aldersheimen. Ho var veldig bereist, kunne mange språk. Ho fortalte at ho hadde vore ung, gift kvinne da ho trefte Macody i et selskap. Dei blei hodestups forelska, reiste avsted sammen, fikk ordna skilsmisser begge to, og gifta seg. Han var eldre enn henne, men dei hadde et godt liv sammen. Macody døde da han var 80. Kirsten blei enke, og gifta seg igjen. Mannen døde, ho blei enke, og gifta seg ei gang til. Denne mannen døde også, og ho var enke igjen. Da traff ho første mannen ho hadde hatt, den ho hadde skilt seg fra. Han kunne tenke seg ut på reise. Ho kunne også tenke seg ut og reise, så korfor ikkje reise sammen? Så gifta dei seg - og reiste sammen.
Ho hadde slik hatt 5 ekteskap, det første og det siste med samme mann. Men det var ingen tvil, - det var Macody som var mannen i hennes liv. Kirstens mor var av Sundt, ein rik rederifamilie. Det var Kirsten som hadde hatt penger. Men Macody var åndshøvdingen, aristokraten, med blått blod (om noen har det).

 Frederik Macody Lund (1863-1943)

Eg har fått purring på bok fra biblioteket, - andre gangs purring. I morra må eg gå og levere boka om Macody Lund. Eg hadde tenkt å få lest ut boka. Men eg er for treig. Eg får skylde på tida eg i stedet brukte til slektsforskning/debatt surfing på internett, blogging, og så litt foreldrekonferanser, 17. mai og slikt.

 Les meir om Macody Lund: Wikipedia
Store Norske Leksikon
Nidarosdomen, systemstriden i 1915 og det gyldne snitt 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar